Zachęcamy do skorzystania z oferty edukacyjnej online adresowanej do szkół podstawowych i ponadpodstawowych. W ofercie znajdują się zajęcia prowadzone przez edukatora(kę) online oraz filmy edukacyjne. Tematyka zajęć i filmów oparta jest o podstawę programową i nawiązuje do dziedzictwa historycznego i przyrodniczego Ostrowa Tumskiego w Poznaniu.
Zapraszamy do korzystania z tematycznych filmów edukacyjnych. Filmy mogą stanowić uzupełnienie lekcji szkolnych i być wykorzystywane jako atrakcyjne rozwinięcie tematu zajęć. Tematyka filmów związana jest z Ostrowem Tumskim w Poznaniu i oparta jest o wytyczne podstawy programowej dla wszystkich etapów edukacyjnych. Filmy pomagają zgłębić zagadnienia związane m.in. z powstaniem państwa Piastów, chrztem Mieszka i i wprowadzeniem chrześcijaństwa, wierzeniami i życiem codziennym Słowian, renesansem, życiem w Poznaniu pod zaborem pruskim, zniszczeniami II wojny światowej i powojenną odbudową miasta.
Do każdego filmu przygotowaliśmy pakiet materiałów dodatkowych, które mogą stanowić kontynuację tematu. Każdy pakiet zawiera: pytania sprawdzające zrozumienie filmu, zagadnienia pogłębiające temat, zadanie aktywizujące.
Filmy dostępne są również na kanale Bramy Poznania na YouTube!
Jak wyglądał gród założony ponad 1000 lat temu na Ostrowie Tumskim w Poznaniu? Jakich materiałów użyto do jego budowy i co się w nim znajdowało? Film prezentuje wygląd grodu oraz wyjaśnia, dlaczego ludzie wybrali na jego budowę wyspę otoczoną przez rzeki.
Film polecamy szczególnie klasom 1-3 szkoły podstawowej.
Jak powstają legendy i w jaki sposób możemy je odróżnić od zwykłych opowieści? Film prezentuje legendę o założeniu Poznania i na jej przykładzie wyjaśnia, czym są legendy oraz jakie są ich cechy.
Film polecamy szczególnie klasom 1-3 szkoły podstawowej.
Skąd mieszkańcy grodu mieli ubrania, narzędzia, broń, naczynia, jak zdobywali pożywienie, czym się zajmowali i jak odpoczywali?Obejrzyjcie film, żeby dowiedzieć się, czy ich życie bardzo różniło się od naszego.
Film polecamy szczególnie klasom 1-3 oraz 4-8 szkoły podstawowej.
Kim była Dola, Bieda i Południca? W jakie bóstwa wierzyli Słowianie? Film prezentuje wierzenia
i obrzędy Słowian oraz pokazuje, w jaki sposób wyjaśniali zjawiska występujące na świecie.
Film polecamy szczególnie klasom 4-6 i 7-8 szkoły podstawowej oraz szkołom ponadpodstawowym.
Kim byli Słowianie i jakie były początki państwa pierwszych Piastów? W jaki sposób Mieszko i sprawował władzę? Film przedstawia plemiona zamieszkujące tereny obecnej Polski oraz wyjaśnia, w jaki sposób powstało państwo polskie.
Film polecany szczególnie klasom 4-6 i 7-8 szkoły podstawowej oraz szkołom ponadpodstawowym.
Jak mógł wyglądać chrzest Mieszka i i gdzie to wydarzenie mogło mieć miejsce? Film przedstawia postaci księcia Mieszka i i księżnej Dobrawy oraz prawdopodobne kulisy wydarzenia, które zmieniło bieg historii naszego kraju.
Film polecamy klasom 4-6 oraz 7-8 szkoły podstawowej.
Co miało wpływ na decyzję Mieszka i o przyjęciu chrztu i wprowadzeniu chrześcijaństwa i jakie były tego następstwa? Film ukazuje przyczyny oraz skutki kulturowe, społeczne, gospodarcze i polityczne włączenia Polski do kręgu krajów chrześcijańskich.
Film polecamy szczególnie klasom 5-8 szkoły podstawowej oraz szkołom ponadpodstawowym.
Jak traktować miejsca i budynki, które nie spełniają już swojej funkcji? Przyjrzymy się temu problemowi na przykładzie pozostałości po fortyfikacjach pruskich w Poznaniu, w szczególności budynku Śluzy Katedralnej. Czy podobne historie są również w innych miastach?
Film polecamy szczególnie klasom 7-8 szkoły podstawowej oraz szkołom ponadpodstawowym
Kim był humanista w epoce renesansu i czym charakteryzowała się ta epoka? Dlaczego ówcześni ludzie tak bardzo fascynowali się kulturą antyczną? Film przybliża początki renesansu w Poznaniu i opowiada o Akademii Lubrańskiego.
Film polecamy szczególnie klasom 6-8 szkoły podstawowej oraz szkołom ponadpodstawowym.
Czym był Bazar w Poznaniu? Czym zajmował się Hipolit Cegielski, jaką działalność prowadził Karol Marcinkowski? O kim mówiono “Król chłopów”? Film prezentuje wybrane postawy Polaków i Polek w Wielkopolsce wobec zaborcy pruskiego.
Film polecamy szczególnie klasom 7-8 szkoły podstawowej oraz szkołom ponadpodstawowym.
Jak przebiegały walki w Poznaniu w czasie II wojny światowej? Dlaczego zdecydowano się odbudować Stare Miasto i Katedrę Poznańską w formie, którą widzimy dzisiaj? Film przybliża działania wojenne w Poznaniu oraz proces odbudowy zniszczonego wojną miasta.
Film polecamy szczególnie 8 klasie szkoły podstawowej i szkołom ponadpodstawowym.
Co to są źródła historyczne i jakie są ich rodzaje? Czy rzeczywiście możemy się wiele z nich dowiedzieć o przeszłości? Czego dowiedzieliśmy się o dziejach poznańskiej wyspy? Film przybliża czym są źródła historyczne w kontekście Ostrowa Tumskiego.
Film polecamy szczególnie 4 klasie szkoły podstawowej.
Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 6.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.