Nowa seria publikacji poświęcona będzie różnym odbiorcom instytucji kultury. Artykuły w niej zebrane są rezultatem seminariów organizowanych co roku w Bramie Poznania.
Pierwsza książka z nowej serii stanowi podsumowanie seminariów o Rodzinach i Seniorkach/Seniorach. Artykuły w niej zebrane są rezultatem seminariów organizowanych co roku w Bramie Poznania. Spotkania w gronie specjalistów pozwoliły na wymianę doświadczeń i zgromadzenie wiedzy, którą dzielimy się w tej publikacji.
Tytuł: Rodziny/2015. Seniorki i seniorzy/2016 w instytucji kultury. Publikacja poseminaryjna cyklu „Odbiorcy instytucji kultury”
Redakcja: dr Monika Herkt, Anna Mieszała
Recenzja: dr Adam Pisarek, Uniwersytet Śląski
Korekta: Karol Francuzik
Projekt graficzny i skład: Martyna Marcinkowska
ISBN: 978-83-62415-24-3
Wydawca: Centrum Turystyki Kulturowej TRAKT
Copyright CTK TRAKT
Poznań 2018
© Copyright CTK TRAKT
Poznań 2020
Seminarium Odbiorcy Instytucji Kultury w 2018 roku odbyło się pod hasłem: Obcokrajowcy - turyści zagraniczni i migranci. Spotkanie podsumowaliśmy, jak co roku, wydając publikację. Praca składa się z referatów przygotowanych przez praktyków, teoretyków, warsztatowców, którzy wystąpili podczas seminarium, przybliżając różne aspekty tworzenia oferty dla obcokrajowców.
Merytoryczną część publikacji rozpoczyna tekst dr hab. Karoliny Buczkowskiej-Gołąbek. Autorka dokonuje w nim analizy zachowań i potrzeb turystów zagranicznych w obszarze turystyki kulturowej, przedstawia wewnętrzne zróżnicowanie tej grupy wynikające ze stopnia zaawansowania w uczestnictwo w kulturze. Badania i statystyki dotyczące migrantów i migrantek w Polsce oraz wskazówki jakie z nich płyną dla instytucji kultury opisuje dr Izabela Czerniejewska. Prof. Magdalena Banaszkiewicz omawia inicjatywy skierowane do obcokrajowców podjęte przez różne instytucje, zwracając szczególną uwagę na pułapki związane z multimedialnością wystaw i ekspozycji oraz zbytnim uniwersalizmem narracji i brakiem regularnych badań profilu odbiorców. O samych rodzajach badań i ich funkcjach pisze prof. Magdalena Florek. Instytucje kultury mogą przygotowywać się do goszczenia turystów zagranicznych czy migrantów także poprzez rozwój kompetencji międzykulturowych pracowników, o czym można przeczytać w tekście Dominiki Cieślikowskiej. Kolejny tekst, autorstwa Renaty Pernak, przenosi nas w świat multimedialny - konkretnie audioprzewodnika, który jest dość powszechnie wykorzystany w obsłudze gości z różnych stron świata.
Prezentację dobrych praktyk w instytucji kultury, poprzedza rozmowa Agnieszki Maciejewskiej z przedstawicielem mniejszości ukraińskiej, Ołeksijem Sokunem, który dzieli się z nami swoimi doświadczeniami i obserwacjami tego jak, obcokrajowcy włączają się w drugą kulturę, jak przygotowana jest oferta dla migrantów i czego w niej brakuje.
Ostatnia część publikacji to praktyczne inspiracje prosto z różnych instytucji kultury w Polsce - tę część przygotowały koordynatorki tych działań. Do prezentacji projektów dla turystów zagranicznych i migrantów zaprosiliśmy: Małgorzatę Waszczuk z Muzeum Historii Żydów POLIN, Izabelę Putz i Grażynę Matuszczak z Powiatowej Biblioteki Publicznej w Nowym Tomyślu, Dorotę Piwowarczyk i Annę Mieszałę z Centrum Turystyki Kulturowej TRAKT w Poznaniu.
© Copyright CTK TRAKT
Poznań 2020
Publikacja zawiera referaty teoretyków, specjalistów, badaczy i praktyków, których wystąpienia miały miejsce podczas seminarium. Szczególną część stanowi baza dobrych praktyk - skupiająca prezentacje projektów pracy z młodzieżą w instytucjach kultury z całego kraju. Tę część współtworzą koordynatorki poszczególnych działań, dlatego często wybrzmiewają w niej osobiste doświadczeń. Uważamy, że to ogromna wartość.
W pierwszej części publikacji prof. Marek Krajewski próbuje scharakteryzować grupę odbiorców jaką jest młodzież a także odpowiedzieć na pytania: czy młodzież uczestniczy w kulturze, jak uczestniczy, a jeżeli nie jest aktywnym odbiorcą, to jakie są tego przyczyny. A może młodzież nie uczestniczy tylko w kulturze tzw. instytucjonalnej? Nad tym zastanawia się prelegent dr Bartek Lis, który na podstawie swoich licznych badań prowadzonych wśród tej grupy zadaje także pytanie o umiejętność dostrzegania potrzeb i nawyków młodych przez tradycyjne ośrodki kultury. Kolejny tekst - autorstwa Przemysława Różańskiego - to przystępna analiza wpływu zmian kulturowo-społecznych na kondycję młodzieży i jakość relacji międzyludzkich, czy szerzej: z muzeami, teatrami, świetlicami.
Dobre praktyki w instytucjach kultury to część, w której koordynatorki programów realizowanych z młodzieżą, czy młodzieży dedykowane opisują działania, przyglądając się tym samym zagadnieniom: genezie, przebiegowi, problemom, sukcesom itd. Do prezentacji projektów zaprosiliśmy Sylwię Bielicką z Muzeum Narodowego w Warszawie, Julię Janowską z Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, Annę Markowska,Martę Nowicką, Annę Ratkiewicz i Katarzynę Rukat z Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, Agatę Picheń-Kowalską z Muzeum Śląskiego w Katowicach i Annę Mieszałę z Centrum Turystyki Kulturowej TRAKT w Poznaniu.
Zgodnie z zasadą "nic o nas bez nas" w publikacji zamieszczamy rozmowę z przedstawicielkami młodzieży biorącej udział w wyżej wymienionych projektach.
Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 6.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.