„Pejzaż dźwiękowy składa się ze zbioru dowolnych dźwięków, tak samo jak obraz stanowi wizualną kompozycję“*. Jeśli pozwolimy sobie na dokładne przysłuchiwanie się otaczającym nas dźwiękom, zdamy sobie sprawę, jak bardzo mogą zadziwiać, irytować, wzruszać, wzbogacać czy budować obrazy, które przywołują konkretne emocje i wspomnienia.

Program pięciu filmów krótkometrażowych zaprasza do audiowizualnego doświadczenia, w którym dźwięk staje się najistotniejszym elementem, usytuowanym w ciekawych kontekstach. Pokaz rozpoczyna się użyciem dźwięku jako wyrazu frustracji, potem przechodzi do obrazu miejskiej audiosfery wypełnionej intymnymi rozmowami i analizy przestrzeni z punktu widzenia dźwiękowca poszukującego idealnych brzmień, a kończy na dźwiękach poukrywanych w ciemnościach nocy, które stają się niejako rzecznikami doświadczeń. Badając dźwięki w różnych przestrzeniach, filmowcy poszukują współzależności, próbują wartościować sferę audialną i zrozumieć jej wpływ na nas samych. Poprzez wizualność obrazu filmowego spróbujmy wspólnie z bohaterami wsłuchać się w dźwięki i nadać im własne znaczenia lub czerpać przyjemność z ich różnorodności.

*Raymond Murray Schafer (ur. 18 lipca 1933) – kanadyjski kompozytor, badacz pejzażu dźwiękowego, ekolog akustyczny.

Program przygotowany we współpracy z Short Waves Festiwal.

 

 

Program filmowy:

1. My Head On the World, reż. Anna Vasof, Austria 2019, eksperyment, 13’

Uderzanie głową w ścianę jest znanym gestem. Może stać się także metaforą głębokiej frustracji. Jednak jeśli spojrzymy na głowę jak na instrument, bezsensowna aktywność zmieni się w absurdalną repetycję. Uderzając głową w różnych, często sprzecznych miejscach, autorka buduje audiowizualny krajobraz świata.

2. Mauerrufe, reż. Katharina Bintz, Niemcy 2018, dokument, 8’

Park latem. Każdego dnia kobieta przychodzi ze swoimi dziećmi, by przywołać swojego męża. W parku czuje się dobrze przez jedną, dwie godziny. Nie jest w stanie zobaczyć ukochanego, ale może go usłyszeć. Dzieli ich tylko ściana.

3. Poder Fantasma, reż. Afonso Mota, Portugalia 2019, fabuła, 23’

Młody dźwiękowiec ma zadanie. Rafael musi nagrać istotne dźwięki do filmu. Ze swoimi słuchawkami na uszach skanuje Lizbonę, szukając i przysłuchując się nieuchwytnej dźwiękowej ekscentryczności.

4. Dune, reż. Gabor Ulrich, Węgry 2020, animacja, 4’

Dźwięki jako świadkowie. Rozmazują się we wspomnienia, półsny, niezdecydowane o swojej realności. Płynność pomiędzy wyobraźnią a rzeczywistością.

5. Erpe Mere, reż. Noemi Osselaer, Belgia 2020, dokument, 20’

W spokojnym wiejskim krajobrazie w Belgii dziewczyna zasypia mocnym snem i wciąga nas w swój strumień świadomości. To, co zaczyna się jako niespieszne przywoływanie codziennych rolniczych praktyk, powoli zamienia się w następstwo hipnotycznej nocnej scenerii, która rozmywa granicę pomiędzy dokumentem a dziwacznością.

 

Miejsce: Zygzak przed Bramą Poznania

Godzina: 20:45

Czas trwania: 80 minut

Wiek: dorośli

Liczba miejsc ograniczona, obowiązują darmowe wejściówki do pobrania w dniu wydarzenia od godziny 10.00.

Osoby biorące udział w wydarzeniu mają obowiązek dostosować się do aktualnych wymogów epidemicznych.

Cykl Rzeka Żywa 2021

Ślady dźwięku – plenerowy pokaz filmów krótkometrażowych należy do cyklu Rzeka Żywa 2021